Search
Close this search box.

Blog

TotsActualitat col·legiAigua, energia i medi ambientComunitatDefensa de la professióInfraestructures i finançamentInstitucionalMobilitat, transport i logísticaRecull de premsaUrbanisme i territori

FILTRE

Seguretat viària: propòsits per al 2024

L’Enginyer de Camins Heriberto Muñoz defensa la necessitat de reduir l’accidentalitat

Autor: Heriberto Muñoz
Expert en mobilitat i seguretat viària
Membre de la Comissió de Mobilitat, Transport i Logística

Amb l’arribada del nou any és habitual proposar-nos nous reptes o propòsits, però realment els acabem portant a terme o simplement són una manera de recordar-nos tot allò que tenim pendent de realitzar a la nostra vida i que no arribem a fer mai?

Que si llegir més, que si anar al gimnàs, que si aprendre anglès, etc. Hi ha un propòsit, però, que no posem a la nostra llista, potser perquè no el percebem com a personal. Es tracta de la millora de la seguretat viària. Un propòsit molt necessari i que cada individu ha d’interioritzar si volem que la nostra societat millori en aquest aspecte. Si no és així, tard o d’hora, ens pot arribar una mala notícia a la nostra llar que no té marxa enrere.

Com cada any, durant la primera setmana, es lliuren una sèrie de dades al voltant de la seguretat viària: El passat 4 de gener el Ministre d’Interior, Fernando Grande-Marlaska, i el Director General de Trànsit, Pere Navarro, ens van presentar el balanç 2023 de l’accidentalitat viària a les carreteres del país. Les dades presentades no han estat gens bones i ens indiquen que no millorem en aquest aspecte.

Es van enregistrar 1.048 accidents mortals i es va confirmar per segon any consecutiu la xifra de 1.145 víctimes mortals. Quantes famílies han rebut una mala trucada aquest any! 463 d’aquestes víctimes eren usuaris vulnerables. El concepte usuaris vulnerables en el món de la seguretat viària inclou els vianants (amb especial atenció a les persones grans, als infants i a les persones amb discapacitat), els ciclistes (incloent-hi l’ús de bicicletes elèctriques) i els usuaris de tecnologia de dues rodes com són els ciclomotors, les motocicletes i altres vehicles propulsats com els vehicles de mobilitat personal (els patinets elèctrics). Doncs bé, l’any 2023 es va augmentar en un 9% els usuaris vulnerables morts respecte a l’any anterior, amb una clara atenció als motociclistes, on va haver-hi un augment del 19% respecte a l’any 2022.

Taula de dades de la Dirección General de Tráfico (DGT)

Dos dies abans, el 2 de gener, a la web del Servei Català de Trànsit es publicaven les dades de sinistralitat viària de l’any 2023. Més o menys la tendència es confirma a nivell català. Unes xifres molt poc esperançadores tot i que hi ha una reducció del 13% respecte de l’any 2019, per comparació amb dades prepandèmiques. Durant el 2023 han perdut la vida 152 persones en 135 accidents mortals a la xarxa viària interurbana catalana. 121 homes i 31 dones. Quasi la meitat de les víctimes mortals, un 45%, a les carreteres catalanes eren usuaris vulnerables: 53 motociclistes, 12 vianants i 4 ciclistes. I aquí falta afegir-hi les dades de sinistralitat urbanes.

Infografia sinistralitat fins a 31 de desembre de 2023. Servei Català de Trànsit

Com que el col·lectiu dels motociclistes és un dels que més preocupa, la Direcció General de Trànsit ja ha indicat algunes mesures que intentarà posar en pràctica. Per exemple, el contingut dels cursos de recuperació de punts incorporarà un perfil específic per als motociclistes, es faran cursos de conducció segura i eficient, s’estudiarà introduir un curs obligatori per als conductors de turismes (permís B) amb tres anys d’antiguitat que vulguin conduir una motocicleta de fins a 125 cc o es farà obligatori l’ús del casc integral o modular i l’ús de guants homologats per anar en carretera.

Propòsits per a motociclistes

No vull acabar aquest article sense proposar almenys tres mesures que crec que podrien ser molt inspiradores per millorar la seguretat viària dels motociclistes i que hauríem d’assumir com a propòsits pel nou any.

  1. Si com a motociclista portes un passatger, que molts cops és un amic o familiar estimat, assegura’t que la vestimenta i els accessoris que portarà (casc, guants, jaqueta) són almenys de la mateixa qualitat del material que com a conductor portes. En cas contrari, no el portis de passatger. Recorda el valor de la persona que portes darrere.
  2. Donada la importància de mantenir l’equilibri durant les constants frenades i accelerades de la conducció, per què no imposar-se un mateix un nivell d’alcoholèmia de 0,0, com a mínim durant les hores nocturnes? No cal que l’Administració t’ho imposi per salvar-te la vida. Assumeix aquesta responsabilitat pel teu bé i pel bé comú.
  3. Incorpora una armilla amb airbag al teu vestuari. Tot i que l’homologació d’aquesta no està del tot clara, resulten molt recomanables. Millor això que no portar res.

Deixa un comentari

Newsletter